Zygmunt Bauman
Urodził się w 1925, jeden z najbardziej cenionych i znanych w świecie socjologów i filozofów. Jego nazwisko jest wymieniane zawsze wśród najważniejszych twórców koncepcji "ponowoczesności". Jest przede wszystkim autorem prac o kulturze współczesnej, jej charakterystycznych cechach i procesach w niej zachodzących.
Bauman należy do pokolenia, które po wojnie stanęło przed zadaniem odbudowania znakomitych tradycji nauki polskiej, dlatego już w roku 1959 opublikował napisaną kilka lat wcześniej rozprawę pt. SOCJALIZM BRYTYJSKI. ŹRÓDŁA, FILOZOFIA, DOKTRYNA POLITYCZNA. Rzetelności intelektualnej prac Baumana towarzyszył od początku ogromny talent eseistyczny i popularyzatorski, którego owoc stanowiły takie pozycje jak SOCJOLOGIA NA CO DZIEŃ czy IDEE, IDEAŁY, IDEOLOGIE. Widoczne są tu, kiełkujące od lat sześćdziesiątych, zalążki późniejszych oryginalnych koncepcji filozoficznych.
W jego karierze naukowej nastąpił gwałtowny zwrot, kiedy to w marcu 1968 roku, będąc już profesorem socjologii w Uniwersytecie Warszawskim oraz kierownikiem Katedry Socjologii Ogólnej, został z przyczyn politycznych pozbawiony swego stanowiska i usunięty z uczelni przez władze PRL. Opuścił Polskę, pozostając w pamięci jako autor wielu książek oraz podręczników socjologii, a także jako znakomity nauczyciel młodych socjologów i pierwszy redaktor naczelny "Studiów Socjologicznych". Na emigracji rozwinął swą myśl naukową i jej najoryginalniejsze aspekty. W latach 1969-1971 wykładał na uniwersytetach w Tel-Awiwie i Hajfie, a w roku 1971 wyjechał do Angli. Tu związał się już na stałe z uniwersytetem w Leeds. Był także gościem na wielu innych uniwersytetach, takich jak Berkeley, Yale, oraz w Canberze, St. John's i Kopenhadze.
Pisze i publikuje po angielsku. Jego książki ukazują się w Anglii, USA, w wielu krajach Europy. Za MODERNITY AND THE HOLOCAUST otrzymał Europejską Nagrodę AMALFI w dziedzinie socjologii i nauk społecznych.
Intelektualnie najbliższy poglądom Baumana zdaje się nurt neopragmatyzmu z Richardem Rortym na czele. Sympatyzuje zwłaszcza z głoszonym przez Rorty'ego pluralizmem interpretacyjnym. Jest to szczególnie istotne przy rozważaniu najważniejszych dla Baumana kwestii etycznych i moralnych, a także dla zrozumienia jego niezwykle oryginalnej wykładni Holocaustu. Jak stwierdza w swojej książce MODERNITY AND THE HOLOCAUST, Holocaust "pojawił się jako rezultat niezwykłego spiętrzenia czynników, z osobna całkiem zwykłych i normalnych, a odpowiedzialność za takie spiętrzenie należy przypisać nowoczesnemu państwu".
|
Wybrana bibliografia:
HERMENEUTICS AND SOCIAL SCIENCE, New York: Columbia University Press, 1978.
MEMORIES OF CLASS: THE PRE-HISTORY AND AFTER-LIFE OF CLASS, London-Boston: Routhledge & Kegan Paul, 1982.
LEGISLATORS AND INTERPRETERS - ON MODERNITY, POST-MODERNITY, INTELECTUALS, Ithaca, N.Y.: Cornell University Press, 1987.
FREEDOM, Philadelphia: Open University Press, 1988.
MODERNITY AND THE HOLOCAUST, Ithaca, N.Y.: Cornell University Press, 1989.
THINKING SOCIOLOGICALLY. AN INTRODUCTION FOR EVERYONE, Cambridge, Mass.: Basil Blackwell, 1990.
MODERNITY AND AMBIVALENCE, Ithaca, N.Y.: Cornell University Press, 1991.
INTIMATIONS OF POSTMODERNITY, London, New York: Routhledge, 1992.
MORTALITY, IMMORTALITY AND OTHER LIFE STRATEGIES, Stanford, CA: Stanford University Press, 1992.
POSTMODERN ETHICS, LIFE IN FRAGMENTS. ESSAYS IN POSTMODERN MORALITY, Cambridge, Mass.: Basil Blackwell,1995.
POSTMODERNITY AND ITS DISCONTENTS, New York: New York University Press, 1997.
WORK, CONSUMERISM AND THE NEW POOR, Philadelphia: Open University Press, 1998.
GLOBALIZATION: THE HUMAN CONSEQUENCES, New York: Columbia University Press, 1998.
CULTURE AS PRAXIS, THOUSAND OAKS, California: Sage Publications, 1999.
PONOWOCZESNOŚĆ JAKO ŹRÓDŁO CIERPIEŃ, Warszawa: Sic!, 2000.
GLOBALIZACJA, Warszawa: PIW, 2000.
Czy chcesz się wypowiedzieć na temat "Zygmunt Bauman " ?
|
|